Либертариум Либертариум

Комментарии (6)

  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    =========================================================

    Здравствуйте, Андрей Викторович!

    1. Нет, не надо продолжать "списочек"...И так все понятно. Мне понятно, что продолжением перечисления из списка можно убеждать кого-либо в количественных ("мало-много-совсем ничего")характеристиках чего-либо, поименованного в названии списка. Например, "Список городов мира с числом жителей более 1 млн". Или -"Список городов мира с приростом числа жителей исключительно за счет приезжих". Также - "Список городов мира с приростом числа жителей в основном за счет приезжих из деревни". Скажу сразу - без заглядывания в справочник продолжу начатое перечисление из любого вышеупомянутого списка, например, для последнего -"Мехико, Сан Пауло, Манила, Рио-де-Жанейро, Ханой, Богота, Бомбей, ...".

    Я не смогу попросить продолжить начатое перечисление не зная наименования Вашего, сударь, списка, и, стало быть, не имея ни малейшей идеи насчет того, что роднит "дорогую мою столицу - золотую мою Москву" с Мехико, Сан Пауло и Манилой.

    Манила "ваще" привела меня в восторг, и я сделал запрос к AltaVista - search "Crime Statistics Manila". В первых рядах ответа на запрос было "International Crime statistics link Guide" (www.crime.org/links_intern.html), оттуда - в reports "UN crime and justice profile" (http://www.ifs.univie.ac.at/~uncjin/profiles/philpins.html)

    Согласно рапорту, там, на Филиппинах, приезжий в столицу народ - из деревень (rural migrants), селятся они в основном в Metro Manila и посему этот район Манилы имеет the highest rate of crime. The majority этих деревенских мигрантов составляют молодые люди в возрасте 15-29 лет. Две трети (2/3) всех преступлений в Manila совершено людьми этой возрастной группы (15-29 лет). А если взять преступления, связанные с наркотиками (drug offences), то из всех таких преступлений в Manile:
    3.86% - на доле 14-летних и моложе
    38% - вклад 15-19-летних
    38.66%- были 20-24 years old.

    Андрей Викторович, так какой заветно-секретный "списочек" предлагается продолжить? Мне - так и не понятно...

    2. Нет, не слышал я про фавелы. И - нет мне дела до непрописанных из бразильской сельвы...

    Меня больше занимает другое - почему мне никогда не удавалось организовать обреченно-смиренную очередь в ЖЭКе, сберкассе, паспортных столах (а еще ранее - и винно-водочных queues) на элементарный конкретный бунт против КОНКРЕТНОГО проявления произвола и волокиты со стороны КОНКРЕТНЫХ исполнителей законов-постановлений? Все почему-то с легкостью и удовольствием ругают городскую власть вообще и ее руководителей, сбившись в кучки на улице для перекура, и, возвратившись в очередь, как первоклассники внимают вышедшей на шум паспортистке (а я просто встал спиной к двери и перекрыл кислород всем желающим не стоять в очереди к окошку, говоря - "деньги за справку можете давать мне"), и всего то сказавшей, вернее, процедившей - "Это ты тут такой умный?". А ведь жэковцы-паспортистки-милиционеры являются и щупальцами, и сенсорными датчиками обратной связи той самой городской власти, отдающей-принимающей разные распоряжения...

    Понимаю, можно по-разному организовать проведение любой кампании, включая и сомнительную перерегистрацию. Но чем можно обьяснить, например, такое - вот как-то стояли впереди меня в одной очереди человек эдак 10, все они узнали о том что и как требуется только вошедши вовнутрь кабинета, но никто из них, вышедши обратно, даже словом не обмолвился с очередниками о том, что их ждет внутри, по существу набора требуемых справок и документов, одни и сплошные эмоции со связующими словами и придаточными предложениями, не говоря уже о том, чтобы спокойно и за 5 минут настрочить списочек нагло требуемых документов, на простом листе бумаги, и прикрепить его у входа...Вот такие "фавелы"...

    Sorry за задержку с ответом,
    позубоскалить есть время только в выходные,
    Ваш покорный слуга,
    Виктор Ангелов.

    Appendix:

    UN Profile - Republic of the Philippines

    ------------------------------------------------------------------------
    2.0. GENERAL BACKGROUND

    The Republic of the Philippines, with Manila as its national capital, is a
    cluster of 7 080 islands which has a present population of 58 million inhabiting
    an area of 300 000 square kilometres, and is subdivided into 13 regions
    (including Metro Manira) consisting of 73 provinces, 61 cities, 1 448 towns or
    municipalities, and 34 330 barangays (villages).

    The annual population growth rate is approximately 2.5% with an approximate
    life expectancy rate at birth of 63 years. Of the total population of 58
    million registered in 1988, approximately 22 million or 47% represented youth
    between 7 and 24 years.

    Approximately 50% of the population is Catholic, while the remaining half of
    the people are followers of Islam, Buddhism or other religious traditions.

    The Republic of the Philippines proclaimed her independence on 4 July 1946,
    after a long history of Spanish and American domination. The government
    advocates a principle of separation of the legislative, executive and judicial
    but with a system of checks and balances.

    The new constitution, adopted in February 1987, has an all-embracing expanded
    Bill of Rights. The traditional guarantees of the rights to life, liberty,
    prosperity, due process of law equal protection under the law have been
    strengthened. Freedom of speech, the press, assembly, freedom of travel and
    abode have been fortified. The 1987 Constitution also specifically provides for
    the abolition of the death penalty, `unless for compelling reasons involving
    heinous crimes, the congress will hereafter provide for it'.

    The gross national product was $29.96 billion ($535 per capita) in 1986. The
    national unemployment rate rose to 12.5% in 1985; however, in the Metro Manira
    area, the centre of industrial activity and the nation's most populous area
    which contains approximately 80% of the nation's business and industry, the
    unemployment rate increased from 17.5% in 1983 to 24.9% in 1985. In response to
    the problems affecting the socio-economic conditions of the people, the
    government has carried out a series of five-year development plans to address
    the current difficulties, and implemented a six-year development plan called the
    `Medium Term Philippine Development Plan for the years 1987-1992'.

    The Philippines considers its criminal justice system as a conglomeration of
    five vital components, commonly referred to as the five pillars of the criminal
    justice system, namely: law enforcement, prosecution, courts, corrections and
    the community. The criminal justice system flow models appear in Figure 1.
    FIGURE 1
    The Police

    Philippine Constabulary/Integrated National Police: The duly constituted
    national police agency within the territorial limits of the Philippines is the
    Integrated National Police (INP). Established in 1976 by Presidential Decree
    No.765, INP is composed of the Philippine Constabulary (PC) as nucleus, and
    local police forces, the fire service and gaols all over the country as
    components.

    Prior to 1966, the Philippine police system was characterised by the existence
    of localised and independently organised police forces. Reformation and
    improvement of the police service was made possible with the enactment of
    Republic Act No. 4864, otherwise known as the Police Act of 1966, which
    initiated reforms in training and personnel selection at the national level.
    This was subsequently followed by the implementation of the police integration
    program, or the establishment of a single police command with national
    jurisdiction.

    On the other side, established initially as an insular police in 1901, the
    Philippine Constabulary (PC) became one of the four major services of the Armed
    Forces of the Philippines pursuant to Executive Order No. 389 of 1940.

    As provided for in Presidential Decree No. 765 of 1976, local police forces,
    fire services and gaol personnel were integrated into the existing PC
    organisation and thus INP was established.

    National Bureau of Investigation: The National Bureau of Investigation (NBI),
    under the Department of Justice, is oriented towards providing needed assistance
    to other existing law enforcement agencies. It is patterned after the FBI in
    organisation, functions and objectives.

    The prosecution: It is the role of the prosecutor to exercise discretion in
    screening cases at the preliminary investigation where called on by law to
    conduct and to decide whether or not to prosecute. Only cases which establish a
    prima facie evidence of guilt should be prosecuted, and the prudent exercise of
    prosectorial discretion is limited to determining the sufficiency of evidence to
    warrant prosecution. If there is such evidence, the prosecutor cannot,
    regardless of convictions, refrain from instituting prosecution. Thus,
    notwithstanding other circumstances in the case, the prosecutor is not empowered
    to suspend prosecution if there is sufficient evidence of guilt as is the case
    in some other countries.

    The prosecutor can exercise discretion in setting bail and in plea bargaining
    before the trial has formally begun. The prosecutor's discretion, with respect
    to bail, is limited by regulations of the Ministry of Justice which prescribe
    the rules for fixing the amount of bail to be recommended for each type of crime
    under a graduated schedule.

    The plea bargaining system which is a recent innovation in the Philippines
    involves discussion among the concerned parties for the purpose of negotiating a
    satisfactory settlement whereby the defendant offers to enter a guilty plea for
    an alternative that may refer to sentence recommendation, reducing the original
    charge to a lesser one, or dismissal of other charges related to the same
    incident.

    Under Presidential Decrees, a number of procedural reforms were instituted
    which removed the time consuming process of confrontations and cross
    examinations of witnesses during preliminary investigation, and set the time
    limit for the resolution of cases heard through preliminary investigation within
    ten days from the date of termination of the proceedings. The adoption of these
    procedures has streamlined judicial case loads (backlogs).

    To investigate graft and corruption the 1973 Constitution created the office
    of the Tanodbayan (Ombudsman). This office was constitutionally mandated to
    investigate and prosecute cases pertaining to government officials and
    employees. Under the 1987 Constitution, this office was renamed the Office of
    the Special Prosecutor.

    The court

    The Philippines has decreed important and effective measures to hasten the
    speedy disposition of criminal cases. The Judiciary Reorganisation Act of 1980
    deals with the jurisdiction and reorganisation of the courts. The adoption of
    Revised Rules of Criminal Procedure by the Supreme Court in 1985 will also
    contribute to more speedy trial and disposition of cases. To further relieve
    court case load, a Constitutional Court (Sandigang bayan) was established to try
    and adjudicate cases involving graft and corruption by government officials.

    Pursuant to the Judiciary Reorganisation Act of 1980, the former Court of
    Appeals will now be known as the Intermediate Appellate Court (IAC) which is
    composed of a Presiding Appelate Justice and 44 Associate Appellate Justices.
    IAC exercises its powers, duties and functions through 9 divisions (4, 2 and 3
    shall be known as Civil Cases, Criminal Cases and Special Cases Divisions,
    respectively), each division is composed of 5 members.

    The courts of first instance are now known as the Regional Trial Courts (RTC).
    13 RTCs are organised and created in the 13 judicial regions throughout the
    country entailing the creation of 624 branches/Regional Trial Judges. These
    courts exercise appellate jurisdiction over all cases decided by the
    Metropolitan Trial Courts, Municipal Trial Courts and Municipal Circuit Trial
    Courts. RTC also exercise exclusive original jurisdictions in all criminal
    cases, not within the exclusive original jurisdiction of any court, tribunal
    person or body, except those now falling under the exclusive and concurrent
    jurisdiction of the Sandigang bayan.

    The lowest level in the hierarchy of courts consist of the Metropolitan Trial
    Courts, Municipal Trial Courts and Municipal Circuit Courts. Metropolitan Trial
    Courts will be created in each Metropolitan Area, Municipal Trial Courts in
    other cities or municipalities and Municipal Circuit Trial Court in each Circuit
    Cities and/or municipalities as grouped together pursuant to law.
    The correction and the after-care

    Gaols and prisons: The gaol and prison system of the country consist of three
    categories:

    i) The municipal and city gaols under the administration of the integrated
    national police for offenders that are convicted by municipal and city courts to
    serve imprisonment not exceeding 6 months;
    ii) The provincial gaol under the administration of the provincial Governors
    of the provinces for offenders convicted by the municipal and city courts to
    prison sentences over 6 months but less than 3 years, for other offenders whose
    cases are being tied to the Courts of First Instance who cannot put up bail for
    their temporary liberty; and
    iii) The National Prison System under the Bureau of Prisons of the Ministry
    of Justice for convicted offenders by the courts to serve prison sentences for
    more than 3 years.

    There are more than 1 500 correctional institutions in the Philippines: 8
    national prisons; 72 provincial gaols; and 55 city and 1 447 municipal gaols.

    For several decades, overcrowding of the various prisons and other
    correctional institutions, in terms of an increase in both convicted and remand
    prisoners, has been a severe problem, and a series of reforms were introduced to
    ameliorate this condition. A number of laws have been enacted which allow the
    release of offenders in particular circumstances.

    Treatment for juveniles: Outside the jurisdiction of gaols and prisons,
    correctional services are available for juvenile delinquents.

    The Child and Youth Welfare Code of 1974 enacted under Presidential Decree No.
    603 provides for the protection and care of youthful offenders. The segregation
    of juvenile from adult offenders has been made mandatory under the law. Two
    National Training Schools, one for boys and one for girls, are maintained and
    administered by the Bureau of Youth and Child Welfare under the Ministry of
    Social Services and Development. After being tried and found guilty of
    committing offences, the youth offenders, instead of being convicted by the
    court, are committed to the care of the Ministry of School Services and
    Development of other authorised agencies or persons until they reach the age of
    21 or are released by the court through suspension of sentence or probation.

    Probation and parole: Probation as a form of correctional treatment has been
    available to delinquent children below 16 years of age under Presidential Decree
    No. 603 as amended by Presidential Decree No. 1177. It is also available to
    drug users convicted under the Dangerous Drug Act if they are under 20 years of
    age.

    Since January 1978, probation has been available to qualified adult first
    offenders, sentenced by the court to final judgement for a prison term not
    exceeding 6 years. Adult probation was re-introduced in the Philippines after a
    lapse of 39 years by the signing on 1976 of Presidential Decree No. 968 known as
    the Adult Probation Law.

    Parole decisions are made by the Board of Pardons and Parole under the
    Ministry of Justice. Parole supervision is maintained by parole officers in the
    Greater Manila Area and is administered by municipal judges with varying degrees
    of success for parolees outside of Manila.

    General trends in crime

    The general trends in crime from 1980 to 1988 are reflected in statistics on the
    volume of the crimes recorded to the police (Table 1) and the crime rate (Table
    2).

    TABLE 1

    Crime Volume

    All
    of the Index
    Crimes Crimes

    1980 132997 67452
    1981 142771 79231
    1982 153691 85337
    1983 160350 93003
    1984 167336 99365
    1985 169815 100836
    1986 172872 102187
    1987 179235 117847
    1988 183353 107114

    TABLE 2
    Crime Rate

    1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988

    All Crimes 270 288 302 308 315 312 309 312 312

    Index Crimes 139 151 168 170 187 185 182 205 182

    Source: 1989 National Crime Prevention Program/National Police Commission of the
    Philippines, Asia no Keiji Shihho (Criminal Justice in Asia) / Edited by Hideo
    Utsuro)

    Notes: These numbers are recorded when a particular law enforcement office
    begins to take initial statements of complainants or when reports or incidents
    are being reflected on the police blotter.

    `Crime Rate' means the volume of crimes per 100 000 inhabitants.

    `Index Crimes' includes murder; homicide; physical injuries, robbery; theft and
    rape.

    The data for 1988 are projected number.
    There has been a continuing upward trend in the Philippines crime volume from
    1980 to 1988. The highest increase in crime volume was recorded between 1986
    and 1987 with crime volumes of 172 872 and 179 235, respectively or an increase
    of 6 363 or 3.68%. The crime volume for 1988 is projected to reach 183 353,
    indicating an increase of 16 017 or 9.5% over the five year (1984-1988) period.

    The 1988 projection also shows that index crimes would rise to 107 114 or a
    projected increase of 7 749 or 7.8% over the 1984 figure of 99 365. The upward
    pattern for index crimes is true for all crimes under this category. Theft and
    physical injuries ranked first and second with a crime volume of 36 612 and 28
    579, respectively, robbery ranked third, with 17 782.

    The country's crime rate stood at 246 in 1971, dipped to 144 in 1975, then
    increased in 1980 to 270. From 1984 to 1987, a slight decrease was observed
    with 315 in 1984 and 312 in 1987. As projected, the 1988 crime rate will remain
    constant relative to 1987.

    Index crimes totalled 187 in 1984 and reached 205 in 1987. The 1988 projected
    index crime rate of 182 shows a decrease of 23 or 11.22% compared with the 1987
    index crime rate. As in the previous years, theft and physical injuries will
    rank first and second at the rate of 62 and 49, respectively.

    Highly urbanised Metro Manila has the highest rate of crime. This area
    attracts and accommodates a large number of rural migrants seeking improved
    living standards. The majority of this migrant group belongs to the 15 to 29
    year age bracket, and crime figures for the year 1980 indicate that two-thirds
    of criminal offenders were in this age group.

    As the youthful population continues to grow, an increasing portion of urban
    youth are being forced to join the ranks of the disadvantaged which presents an
    explosive potential for an increase in juvenile delinquency. These young people
    can become vulnerable to criminal activity, labour exploitation, sexual abuse
    and drug addiction. With respect to reported drug offences, out of total drug
    cases for 1986, 3.36% involved youths 14 years or younger, 38% were 15-19 years
    old, and 38.66% were 20-24 years old.

    Selected offences (intentional homicide, assault, theft, Robbery)

    The total number of admissions to the national prison by selected offences
    between 1982 to 1986 are shown on Table 3.

    TABLE 3

    Admissions to the National Prison per Year

    1982 1983 1984 1985 1986

    Int. Homicide 310 515 589 571 503
    Assault 14 6 2 - 8
    Theft 150 210 247 310 264
    Robbery 340 598 585 346 527
    Source: National Prison Data/Bureau of Prisons of the Philippines.

    Note: `Admissions' includes sentenced prisoners, detentioned suspects and
    safekeeped offenders.

    As table 3 shows, the number of admissions by homicide registered the highest
    increase between 1982 and 1983. The number peaked at 589 in 1984 and decreased
    in the following years.

    As aforesaid, index crimes per 100 000 population was 187 in 1984 and reached
    205 in 1987. As in the previous years, theft and physical injuries will rank
    first and second at the rate of 62 and 49, respectively.

    The 1988 projection number for index crimes is 107 114. Theft and physical
    injuries ranked first and second with a crime volume of 36 612 and 28 579,
    respectively. Robbery ranked third, with 17 782.
    ------------------------------------------------------------------------
    2.1. STATISTICS --BACKGROUND

    ------------------------------------------------------------------------
    2.2. CRIMINAL JUSTICE STATISTICS (1970-1980) Background
    Insert notes and exceptions to the general definitions and recording practices.
    ------------------------------------------------------------------------
    2.3. Offenses Reported To The Police

    Crime Years Total Numbers
    MURDER 70-75 11020 2568
    MURDER 75-80 1120 2368 2260 3546 4313 4971
    ASSAULT 70-75 4176 3895
    ASSAULT 75-80 4645 4880 5043 7025 12152 16109
    SEX CRIME 70-75 918 856
    RAPE 75-80 648 1040 916 762 902 1190
    ROBBERY 70-75 5694 11058
    ROBBERY 75-80 5785 6315 8268 10593 11679 13823
    THEFT 70-75 14693 25940
    THEFT 75-80 17003 16687 18224 18183 20794 23339
    FRAUD 70-75
    FRUAD 75-80 M M M M M M
    KIDNAPING 70-75
    KIDNAPING 75-80 M M M M M M
    TOTAL CRIMES
    70-75 91832 85610
    75-80 78374 79938 80681 113029 57506 M
    DRUG USE 70-75
    DRUG CRIMES
    75-80 M M 827 753 1061 1257
    DRUG TRAFFIC
    70-75
    75-80
    BRIBERY 70-75
    BRIBERY 75-80 M M M M M M
    ------------------------------------------------------------------------
    2.4. Offenders apprehended or arrested
    OFFENDERS 70-75
    OFFENDERS 75-80 8251 18157 12651 20983 15264 5686
    JUVENILES 70-75
    JUVENILES 75-80 1239 2442 1608 2910 2167 759
    ------------------------------------------------------------------------
    2.5. Offenders Convicted

    ------------------------------------------------------------------------
    2.6. Sanctions - Background

    ------------------------------------------------------------------------
    2.7. Prison Statistics

    ------------------------------------------------------------------------
    2.8. Criminal Justice Personnel and resources - background

    ------------------------------------------------------------------------
    2.9. Criminal Justice Resources Statistics
    POLICE 1973
    POLICE 75-80 47456 47456 47694 53309 53934 54358
    JUDGES 1973 M
    PROSEC 70-72 804 840 864 1112
    ------------------------------------------------------------------------
    3.0. CRIMINAL JUSTICE STATISTICS (1980-1985)
    ------------------------------------------------------------------------
    3.1. Offenses Reported To The Police
    ---No Data----------------------------------------------------------------
    ------------------------------------------------------------------------
    3.2. Offenders apprehended or arrested
    ---No Data---------------------------------------------------------------
    ------------------------------------------------------------------------
    3.3. Offenders Convicted
    ---No Data---------------------------------------------------------------------
    ------------------------------------------------------------------------
    3.4. Prisoners
    Prison Admissions
    1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986
    TOTAL M M 3952 3570 3136 3135 3017
    INT.HOM. M M 310 515 589 571 503
    NON.INT.HOM. M M 980 922 776 694 730
    ASSAULT M M 14 6 2 M 8
    RAPE M M 143 157 90 32 73
    ROBBERY M M 340 598 585 346 527
    THEFT M M 150 210 247 310 264
    FRAUD M M 270 190 79 217 16
    KIDNAPPING M M 157 15 3 4 28
    DRUG POSS. M M 350 210 368 380 375

    Convicted Prisoners
    1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986
    TOTAL M M 2589 2940 2112 3106 2940
    INT.HOM. M M 198 490 275 570 452
    NON.INT.HOM. M M 976 910 823 643 917
    ASSAULT M M 10 M 2 M 6
    RAPE M M 125 157 60 32 55
    ROBBERY M M 335 595 460 341 464
    THEFT M M 150 205 127 290 256
    FRAUD M M 270 190 72 217 8
    KIDNAPPING M M 150 8 9 3 25
    DRUG POSS. M M 210 190 14 376 365

    ------------------------------------------------------------------------
    3.5. Criminal Justice Resources Statistics

    CRJ Personnel
    1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986

    PROSECUTORS 1363 1123 1134
    MAN.SRF.-ADULT 91 119 190
    CUST.STF. 1381 1306 1348
    TREAT.STF.-ADULT 806 614 842
    OTHER STF.-ADULT 0 0 0
    MAN.STF.-JUV. 6 6 6
    CUST.STF.-JUV. 188 182 188
    TREAT.STF.-JUV. 0 0 0

    ------------------------------------------------------------------------
    4.0. Selected Issues

    Pre-trial detention: In the Philippines, many inmates confined in city and
    municipal gaols are prisoners awaiting or undergoing trial. Some of them are
    confined because they pose grave risks to society, but a larger group is
    detained simply because they cannot afford bail. The resulting high rate of
    detention is said to be the major cause of overcrowding in gaols. To reduce the
    number of detained prisoners other than through bail, release on recognizance or
    into the custody of social services (in the case of indigents) or parents (in
    the case of juvenile delinquents) are measures that are commonly practiced. A
    number of laws have been enacted which allow the release of offenders in the
    following circumstances:

    a) persons charged with violations which carry a penalty not higher than
    imprisonment of one to six months and/or a fine of P2 000 or both;
    b) offenders who have undergone preventive imprisonment during their trial
    are allowed full time credit;
    c) offenders who have undergone preventive imprisonment equal to or more than
    the maximum prison sentence which could be imposed.

    Under this system, it is reported that these measures have reduced to a great
    extent the number of people detained in gaols.

    Crime prevention activities

    As early as 1976, the National Police Commission (NAPOLCOM), a government
    agency, published the `National Strategy to reduce crime under the new society',
    a multi-sectoral and interdisciplinary strategy to reduce crime in the
    Philippines through the active participation of and coordination among the five
    pillars of the criminal justice system.

    The `National Strategy to Reduce Crime in the 1980's', the follow-up strategy
    to the `National Strategy to Reduce Crime under the New Society', seeks to
    attain the following objectives and targets within a span of five years (1985-
    1989).

    1) To promote the security of persons and property;
    2) To provide fair and humane treatment of suspects;
    3) To provide effective rehabilitation of offenders; and
    4) To

  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    Уважаемый Виктор!

    Смысл моего списочка довольно-таки очевиден из контекста.

    Вы уверяете AVB, что "буржуи" мол потому только не мешают жителю уэльской деревушки переселиться в город Лондон, что никто особо не хочет и соответсвенно проблема и не стоит.

    В ответ я привел Вам списочек городов-гигантов, в странах, где урбанизация вообще и переселение в экономическую столицу проходит сейчас в куда более ранних, острых и тяжелы
    х формах, чем в современной России. И которые административных препон этому процессу не ставят тем не менее.

    Соответственно Ваш тезис (нет ограничений, потому что нет проблем) с действительностью соотносится слабо.

    Теперь о Вашей замечательной манильской статистике. Читать не стал ибо готов поверить, в то, что энергичный рост Манилы росту преступности способствует. Готов также для ясности последующего тезиса временно принять предположение, что будь в Маниле разрешительная прописка уровень преступности в ней начал бы снижаться (или расти медленнее).

    Теперь вопрос к Вам почему же мэр Манилы (Сан-Пауло, Мехико, Боготы и пр и др.) не введет у себя эту самую разрешительную прописку под бурные аплодисменты благодарных горожан.
    Не думаю, что Вы склонны считать, что все дело в их умственной неполноценности (или, скажем, гениальности Лужкова.)

    В ожидании Вашей версии рискну высказать свою. Правда в нелюбимой Вами форме списка.

    По той же причине, по которой в час пик пассажир, поставивший сумку рядом с собой на сиденье, снимает ее, чтобы освободить место другому пассажиру.
    По той же причине, по которой родители 25 учеников из переполненного класса - 40 учеников - не собираются однажды вечерком и не требуют у директора исключить из школы 15 учеников, принятых в класс последними. А ведь это явно улучшило бы качество преподавания для их детей.
    Список может быть бесконечным.

    Дабы не повторять старых ошибок даю списку названию.

    "Список примеров воздержания от попыток отстаивания непосредственных интересов, связанных с уважением интересов других людей и признания этих людей себе равными."

    Чем шире список, тем общество либеральнее.
    Чем он уже, чем больше в обществе групп с устоявшимися интересами, способных административными методами закрепить свое привелигированное положение, тем оно дальше от свободы, от принципа равных возможностей и от экономической эффективности, кстатьи, тоже.

    Возвращаясь к нашей теме.
    Грубо говоря, москвич может конечно оспаривать, что обитатель Заурюпинска обладает ровно теми же правами на поиск счастья, работы, жилья и удачи, что и он сам, ссылаясь на право первородства, но относиться к этим претензиям с большим уважением, чем к претензии районной шпаны на исключительное право ходить по "нашей" аллее, сидеть на "нашей" лавочке и лапать "наших" девушек никаких оснований нет.

  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    аноним, 28.10.1999
    в ответ на: комментарий (Андрей Василевский, 27.10.1999)
    Вы слишком ушли от темы. Так можно бесконечно придираться к словам друг друга. Может быть, просто заявить свое credo и не спорить ? Например, мое : 1. Все формы закрепощения людей на территории (в т.ч. и регистрация) нужны только для того, чтобы их грабить. Либо чиновниками, либо ментами (что одно и то же). 2. Объемы поборов в Москве так велики, что хватает всем, от кого зависит сохранение системы поборов. 3. Москва - единственный город в СНГ, где есть хоть капля свободы. Ни в одном другом городе нельзя безнаказанно спорить с начальством, найти себе дело по душе, просто устроить ребенка в приличную школу, если не принадлежишь к "элите". 4. Очень важно бороться против каждой попытки уменьшить существующие свободы - их и так практически нет. (их у нас гораздо меньше, чем в Мексике, Эквадоре и проч.)
  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    Андрей Василевский, 29.10.1999
    в ответ на: комментарий (анонимный, 28.10.1999)
    Договорились. :-))
  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    =========================================================

    Здравствуйте, Андрей Викторович !

    Sorry за задержку с ответом.

    1. Про "списочную" логику.

    Представьте себе лечебницу-поликлинику, куда поступают больные люди. Как правило, больных осматривают-диагностируют и сортируют по спискам-назначениям-на-лечение согласно показателям и симптомам - кому аппендицит резать, кому клизму ставить, кому просто таблетки кушать, а кому - чай с медом и спаточки. Но ведь никто из больных не возмущается -"почему меня поставили в список на вырезание, у меня ведь такая же температура как и у таблеточников?!!"

    В вашем же списке "больных" городов (сан-Пауло, Мехико, Манила,...) Москва оказалась на основании только "температурных" показателей - роста численности и криминала. Конечно, после этого трюка можно возмущаться -"почему мне ставят клизму, а не поят медом с чаем?"

    Далее, у Мэров Москвы, Манилы, Мехико, ... есть реальные или виртуальные списки репрессивных мер супротив своих сограждан. Мэра Манилы не станут считать гениальным, если ему сейчас взбредет в голову привнести в этот список прописочно-регистрационные мероприятия. Равно как и Мэра Москвы, если он сейчас вычеркнет эти мероприятия. Через пару минут об этом узнают в Администрации Президента, и все лужковские милиционеры полетят со своих постов за саботаж выполнения распоряжения Президента о принятии всех мер против терроризма..

    Так что - разные это "больные" города. Можно рассуждать о гениальных и не очень хирургах, когда практически одинаковых больных одни спасают, а другие...Думается - нет гениальных и тупых мэров многомиллионных городов, уж больно уникальные это люди. Нет, я не считаю идею Мэра Лужкова перерегистрировать-депортировать уникальной или глупой. Она - просто нереальна в сложившихся условиях, к созданию которых и Мэр, и Правительство Москвы причастны самым непосредственным образом. Судите сами - после взрывов в Москве регистрацию прошли несколько десятков тысяч приезжих, а по данным азербайджанской диаспоры в пределах МКАД проживает, полулегально или нелегально, около 800 тысяч азербайджанцев. А на сайте нелегалов Москвы клянутся, что их, нелегалов, в Москве около 3 миллионов - вот вам и "лужковщина". Кто спорит - надо бороться, протестовать против любых акций, направленных на зажим прав и свобод, для меня спорный вопрос - относительно "лужковщины".

    2. Про статистику.

    Если нет желания вникать в "манильскую" статистику -o'key, дело хозяйское, хотя ведь не я "упаковал" Москву в одну компанию с Манилой. Статистика по Москве - идет? Далее я буду пользоваться официальной статистикой Росстатагенства.

    3. Теперь - про Ваш "Список примеров воздержания от попыток ... и признания этих людей себе равными", который Вы начали с примера пассажира, поставившего сумку на сиденье и снявшего ее,дабы освободить место другому пассажиру.

    Заранее прошу прощения за не совсем корректное использование Вашего высказывания, но дело то в том, что коренные москвичи давно уж начали освобождать места другим "пассажирам Москвы". Сейчас поясню, что я имею ввиду, на примере строек народного хозяйства Москвы. Тут москвичи "сняли сумки" аж для 48% занятых в строительстве. На транспорте - 21%, в торговле -15% (здесь и далее - Росстатагенство).

    У кого в Москве много кафе-закусочных? У армян. У кого "схвачен" автомобильный бизнес? У чеченцев. Кто со времен Леонида Ильича контролирует московские рынки? Выходцы из Азербайджана. В Москве проживает народу 150 национальностей, и как ни крути, прописочно-регистрационные ограничения базируются на корнях, напрочь отсутствующих в Маниле....

    Насчет "права первородства" коренных мосвичей и как к нему можно относиться - Виктор Андреевич, согласен с Вами, более того - районная шпана хотя бы может "мотивировать" тем, что их много и будет много впредь. Берем статистику населения Москвы, в тыс. человек:

    1979 г. - 8,011
    1993 г. - 8,881
    1999 г. - 8,639

    Грубо говоря, чтобы коренным москвичам ссылаться на право первородства, надо им самим первыми нарожать этих коренных мосвичей, а то ведь, при нынешней коренной семье с одним наследником - исчезнут как носители генетического кода.

    Смотрите, как русские москвички относятся к кавказцам, на примере статистики за 1998 год. Из всех браков, зарегистрированных в Москве в 1998 году:

    20% - русско-армянские
    15% - русско-грузинские
    14% - русско-азербайджанские
    10% - русско-татарские

    Получается - процесс идет, потихоньку люди учатся мирно жить друг с другом... Я только против навешивания всех собак, равно как и медалей, на одного человека. Если уж так приспичило "укусить" Лужкова - в Москве средняя продолжительность жизни:

    женщины живут 71.5 года
    мужики - только 57.4

    Это - просто какой-то позор...

    До свиданий, и пардон за некоторую сумбурность, все время - нет времени.

    С уважением,
    Виктор Ангелов.
    =================================

  • А Васька слушает да ест (Как мы отнесемся к произволу московских властей?)

    аноним, 10.04.2005
    в ответ на: комментарий (Виктор Ангелов, 10.10.1999)

    хорошо

Московский Либертариум, 1994-2020